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Albert Bates Lord (1912-1991)

Country :
Language :
Gender :
masculin
Birth :
15-09-1912
Death :
29-07-1991
Note :
Professeur de littérature slave et comparée, Harvard university
Variant of the name :
Albert Beits Lord (1912-1991)
ISNI :

Occupations

Auteur du texte6 documents

  • The singer resumes the tale

    Material description : 1 vol. (XIII-258 p.)
    Note : Note : Bibliogr. p. 239-252
    Edition : cop. 1995 Ithaca Cornell university press

    disponible en Haut de Jardin

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39183450t]
  • Epic singers and oral tradition

    Material description : XII-262 p.
    Note : Note : Bibliogr. p. 245-257. Index
    Edition : 1991 Ithaca (N.Y.). - London Cornell university press

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb356997211]
  • Serbo-Croatian folk songs, texts and transcriptions of seventy-five folk songs from the Milman Parry collection and a morphology of Serbo-Croatian folk melodies by Béla Bartók and Albert B. Lord with a foreword by George Herzog

    Note : Note : Columbia University studies in musicology. Nr. 7
    Edition : 1951. In-8°, XVII-431 p., musique. [Don 4856] -IXd- New York, Columbia University press
    Auteur du texte : Béla Bartók (1881-1945)

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb31769409b]
  • Serbo-Croatian folk songs, texts and transcriptions of seventy-five folk songs from the Milman Parry collection and a morphology of Serbo-Croatian folk melodies by Béla Bartók and Albert B. Lord with a foreword by George Herzog

    Note : Note : Columbia University studies in musicology. Nr. 7
    Edition : 1951. In-8°, XVII-431 p., musique. [Don 4856] -IXd- New York, Columbia University press
    Auteur du texte : Béla Bartók (1881-1945)

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb32243365z]
  • Serbo-Croatian folk songs, texts and transcriptions of seventy-five folk songs from the Milman Parry collection and a morphology of Serbo-Croatian folk melodies by Béla Bartók and Albert B. Lord with a foreword by George Herzog

    Note : Note : Columbia University studies in musicology. Nr. 7
    Edition : 1951. In-8°, XVII-431 p., musique. [Don 4856] -IXd- New York, Columbia University press
    Auteur du texte : Béla Bartók (1881-1945)

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb323938150]
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Éditeur scientifique4 documents

  • Publications of the Milman Parry collection: Documentation and planning series

    Note : Note : Collection. Chaque volume est décrit séparément
    Edition : 1973 _ Cambridge, Mass. Harvard university

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb34263821d]
  • Serbo-Croatian heroic poems

    epics from Bihać, Cazin, and Kulen Vakuf

    Material description : 832 p.
    Edition : 1993 New York Garland

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37205315r]
  • Serbocroatian heroic songs

    Edition : Cambridge and Belgrade, Harvard University press and Serbian Academy of sciences

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb32393816b]
  • Slavic folklore, a symposium. Edited... by Albert Bates Lord,...

    Note : Note : American folklore society. Bibliographical and special series. Vol. 6
    Edition : 1956. - In-4°, VIII-132 p., portrait, musique. [Ech. int. 5268-58] -VIIIa- Philadelphia, American folklore society

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb32393817p]
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Traducteur1 document

  • Srpsko-hrvatske junačke pjesme, sakupio Milman Parry, uredio i preveo na engelski Albert Bates Lord. Knjiga 1a. Novi Pazar : Engleski prevod... - Serbocroatian heroic songs collected by Milman Parry, edited and translated by Albert Bates Lord. Vol. 1. Novi Pazar : English translations with musical transcriptions by Béla Bartók and prefaces by John H. Finley, jr. and Roman Jakobson. [- Vol. 2. Novi Pazar : Serbocroatian texts, with introduction and notes by the editor... Preface by A. Belić.]

    Material description : 2 vol. in-8°, portr., musique, carte
    Edition : 1953-1954 Belgrad. - Cambridge Srpska Akademija nauka and Harvard University press
    Auteur du texte : Roman Jakobson (1896-1982)
    Préfacier : Béla Bartók (1881-1945), Aleksandar Belić (1876-1960)
    Éditeur scientifique : Académie serbe des sciences et des arts

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb33947702g]
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Directeur de publication1 document

  • The Publications of the Milman Parry collection. Monograph series

    Edition : 1978- Cambridge, Mass. Harvard university

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb342793659]
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Préfacier1 document

  • The Bugarštica

    a bilingual anthology of the earliest extant South Slavic folk narrative song

    Material description : XXXIX-339 p.
    Note : Note : Texte serbo-croate et trad. anglaise en regard. - Bibliogr. p. XXVII-XXXIX
    Edition : 1990 Urbana University of Illinois press

    [catalogue][http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb35698402p]
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Documents about this author

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Sources and references

Sources for the record

  • Documents by this author : Epic singers and oral tradition / Albert Bates Lord, 1991
  • Ouvrages de reference : LC Authorities (2005-08-08)
  • Catalogues de la BnF : BN Cat. gén. suppl.
    BN Cat. gén. 1960-1969

Variant of the name

  • Albert Beits Lord (1912-1991)

Wikipedia Biography

  • Albert Bates Lord était un philologue américain, professeur de littérature slave et de littérature comparée à l’université Harvard. Entre 1933 et 1935, Albert Lord fit deux voyages en Yougoslavie et en Albanie du Nord, en compagnie de Milman Parry, qui, ancien élève d’Antoine Meillet à la Sorbonne, était alors Professeur Associé à l’université Harvard. Ensemble, ils parcoururent la région de Novi Pazar. C’est dans cette région qu’en 1389 s’était déroulée la bataille de Kosovo Polje opposant le prince serbe Lazar Hrebeljanović et le sultan Murad I. Cette bataille avait donné naissance à de grandes épopées, récitées par des bardes (les guzlars) souvent analphabètes, capables de construire des poèmes de plusieurs milliers de vers grâce à un « style formulaire ». Dans leur récitation, ces bardes s’accompagnaient d’une sorte de vielle, la guzla (ou gusle). Suivant l'exemple de Matija Murko, Parry et Lord enregistrèrent quelques centaines d'épopées, actuellement conservées à la bibliothèque Widener à Harvard. Après la mort de son maître Milman Parry en 1935, Albert Lord poursuivit ses travaux sur la littérature épique. Et en 1960, il publia The Singer of Tales. Dans cet ouvrage, il tenta de démontrer que les grandes épopées d’Europe et d’Asie étaient les héritières non seulement d’une tradition orale mais aussi d’une composition orale. C’est ainsi qu’il argumenta en faveur d’une stricte séparation entre les auteurs des épopées homériques et ceux qui, plus tard, les confièrent à l’écrit ; selon lui, les textes préservés étaient la transcription par un auditeur d’une histoire récitée. L’histoire elle-même ne s’appuyait pas sur un texte définitif, mais faisait l’objet de multiples variantes, chacune improvisée par le conteur. Le conteur, lors de la récitation, puisait dans un formulaire d’expressions, dans un fonds de constructions thématiques et d’incidents narratifs. Selon Albert Lord, cette improvisation était, pour l’essentiel, inconsciente ; les conteurs pensaient rapporter fidèlement les faits. Albert Lord étudia également le Beowulf, l’épopée de Gilgamesh, la Chanson de Roland et les Ballades populaires anglaises et écossaises répertoriées par Francis James Child. Au-delà de ces multiples traditions narratives, il mit en valeur leurs points communs dans les domaines de la composition orale et de l’art de raconter.

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Last update : 04/07/2014